راه اندازی سامانه صیاد راهکاری برای کاهش چک های برگشتی
به گزارش رمز پرس علی نصیری- مدیر اداره نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزیدر گفتگوی اعلام کرد برای ساماندهی به نحوه صدور دسته چک، ایجاد رویه ای واحد برای انجام اعتبارسنجی کافی و حصول اطمینان از بررسی اهلیت درخواستکننده دسته چک در دستور کار بانک مرکزی قر ار گرفت. به این منظور با ایجاد ساز و کاری متمرکز مقرر شد در هنگام درخواست صدور دسته چک جدید توسط متقاضی، شعب بانکها بدون مجوز این بانک نتوانند در این رابطه اقدام کنند.
وی افزود: از این رو بررسی و سابقه عملکرد متقاضی بر اساس مقررات و بخشنامههای مربوطه به “حد چک برگشتی” توسط بانک مرکزی انجام شده و چنانچه اهلیت درخواستکننده با بررسی سوابق عملکردی وی محرز شد آنگاه صدور دسته چک جدید برای فرد متقاضی انجام میشود. در غیر این صورت درخواست مورد پذیرش قرار نگرفته و دسته چکی تخصیص داده نخواهد شد.
مدیر نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی عملیاتی شدن ماده ( ۱۴ و ۱۶) دستورالعمل حساب جاری را نیز یکی دیگر از زمینههای کاهش قابل ملاحظه چکهای قابل برگشتی دانست و در این رابطه گفت: بر اساس ماده ( ۱۴) تحویل دسته چک جدید به مشتریان شرایط خاص خود را دارد. در صورتی که مشتری چک برگشتی رفع سوء اثر نشده و یا بدهی غیرجاری داشته باشد و یا مشمول بند (ج) ماده ۷ قانون صدور چک داشته باشد، نمیتواند دسته چک جدید دریافت کند. همچنین بر اساس ماده ( ۱۶) نیز صدور دسته چک مشروط به بازگشت حداقل ۸۰ درصد تعداد برگههای آخرین دسته چک مشتری اعم از صادر و یا ابطال شده است و کنترلهای مربوط به این موضوع تنها از طریق سامانه متمرکز اعلام شده در دستورالعمل امکانپذیر خواهد بود.
نصیری با بیان اینکه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی بانکها موظفند در دورههای شش ماهه آمار افرادی را که بیش از ۲۰ فقره چک برگشتی دارند را به بانک مرکزی اعلام کنند، گفت: بر این اساس عدم ارسال این موارد تاکنون بدین معنا نبوده که مسئولیتی متوجه بانکها نبوده است. با وجود اینکه در سامانه اداره “اطلاعات بانکی” بانک مرکزی آمار چکهای برگشتی و متخلفان وجود دارد، در هر حال درخواست این آمار در مقاطع زمانی شش ماهه به منظور رصد بیشتر هیات مدیره بانکها بوده است.
وی در ادامه راه اندازی سامانه صیاد را مورد تاکید قرار داد و توضیح داد: در کنار تمامی این مسائل ایجاد سامانه صیاد قرار دارد، در طرح صیاد به منظور ایجاد شفافیت حداکثری در زمینه کارکرد حساب جاری اشخاص، اختصاص “شماره شناسه استعلام” مرتبط به سریال هر برگ از دسته چک متقاضی و ثبت و به روز رسانی بر خط اطلاعات مربوط به چکهای برگشتی انجام می شود. در این حالت گیرندگان چک میتوانند با استعلام این شناسهها از سامانه مربوطه اطلاعاتی در خصوص صحت نام صاحب حساب و سابقه چک برگشتی وی دریافت و نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش آن تصمیم گیری کنند.
نصیری یاد آور شد که با صدور متمرکز دسته چک فقط از طریق سامانه صیاد و دریافت از سامانههای چکاوک و اطلاعات موجود از چکهای مفقودی ابطال شده و درون بانکی و همچنین ایجاد انبار داده در سامانه استعلامات این بانک وضعیت مربوط به تمام برگههای چک صادر شده در شبکه بانکی جمعآوری شده و با اختصاص شماره شناسه استعلام از پیش درج شده از سوی نهاد ناظر می توان اطلاعات مفید، دقیق و بدون دخالت صادرکننده را دریافت کرد که در این شرایط ذینفعان از آخرین وضعیت اعتباری صادرکننده مطلع خواهند شد.
انتهای پیام