رفتن به محتوا

تشریح برنامه وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم برای آموزش و پرورش



بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان با اجرای نظام جامع رفاهی

به گزارش رمز پرس وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم درخصوص استقرار نظام جامع رفاه فرهنگیان که از آن به عنوان یکی از برنامه‌هایش یاد می‌کند،‌ می‌گوید: به عنوان وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم ضمن اینکه به شدت از ارائه وعده‌های بلند مدت و دست نیافتنی اجتناب می‌کنم، اما با تمان وجودم معتقدم آموزش و پرورش از حیث منابع و امکانات در حدی هست که بتواند با کمک دولت، نظام جامع رفاهی را برای فرهنگیان طراحی و مستقر کند.

وی در این باره توضیح می‌دهد: در نظام جامع که به نوعی مکمل وضعیت معیشتی فرهنگیان خواهد بود، در حوزه‌های درمان، سلامت، گردشگری، مسکن و … خدمات شایانی به فرهنگیان عرضه خواهد شد که همین امر می‌تواند وضعیت معیشتی آنها را بهبود بخشد.

بهبود نظام پرداختی معلمان در گرو اجرای سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای

تامین منابع برای ارتقاء حقوق‌ها در بودجه ۹۶ و برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است

 ایجاد نظام جامع رفاهی معلمان (نظام خاص پرداخت حقوق، تسهیلات رفاهی و … ) جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای کابینه دوازدهم به چشم می‌خورد. بطحائی در این باره و چگونگی تحقق این برنامه، سرچشمه هر گونه تحول در نظام آموزش و پرورش را معلم و مدرسه دانسته و می‌گوید: هر گونه تحولی که باعث کیفی سازی نظام آموزش و پرورش و کاهش مشکلات آن شود باید از معلم و مدرسه آغاز شود و این سرچشمه هر گونه تحول در نظام آموزش و پرورش است؛  اصلاح ساختار و تغییر برنامه‌های درسی و نوسازی فضاهای آموزشی بدون تحول نیروی انسانی قابل دستیابی نیست این در حالیست که یکی از راه‌های رسیدن به این سرچشمه، رسیدگی به نظام پرداختی و خدمات رفاهی و معیشتی نیروهای انسانی است.

وی ادامه می‌دهد: بدون توجه به وضعیت معیشتی معلمان و کاهش دغدغه‌های رفاهی آنها نمی‌توانیم به تحول در نظام آموزش و پرورش دست یابیم این در حالیست که در دولت یازدهم تلاش‌هایی برای رفع این دغدغه‌ها آغاز شد اما کافی نیست.

بطحائی یکی از مصادیق تلاش دولت برای رفع دغدغه معیشت معلمان را اجرای طرح رتبه بندی می‌داند و می‌افزاید: مهمترین پیام این طرح، همسو و هم جهت کردن شایستگی‌های نیروی انسانی با نظام پرداختی بود. یعنی بخشی از نظام پرداخت باید با شایستگی‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی گره زده شود.

وی با بیان اینکه هر چه این شایستگی‌ها افزایش یابد باید از عوامل انگیزشی بالاتری در نظام پرداختی برخوردار شود و این همان اصل پذیرفته شده در رتبه بندی معلمان است، با اشاره به آغاز طرح رتبه بندی در سال ۹۴ عنوان می‌کند: هیچ وقت هیچ کس در دولت این ادعا را نکرده که این انتها و خط آخر طرح رتبه بندی است. این در حالیست که ادامه مسیر این طرح نیازمند اجرای سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است یعنی باید نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای را طراحی کنیم و بدون این سنجش و گره زدن آن با نظام پرداختی نمی‌توانیم ماموریت اصلی نظام رتبه بندی را به سرانجام برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای را طراحی و مستقر خواهیم کرد تا نظام پرداخت‌ها متناسب با شایستگی افراد ارتقاء و بهبود یابد تاکید می‌کند: در نظام سنجش صلاحیت‌ها صرفا نباید از ساختار و کانال‌های دولتی موجود استفاده کنیم. به عبارت دیگر متخصص‌ترین نیروی انسانی دولت در آموزش و پرورش قرار دارد، به طوریکه بیش از ۷۰ درصد این نیرو دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر بوده و میانگین سابقه خدمت نیروهای آموزش و پرورش حدود ۲۳ سال است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کابینه دوازدهم، طراحی نظام معلمی در آموزش و پرورش و استفاده از نیروهای متخصص در این تشکیلات برای انجام بخشی از طرح سنجش صلاحیت فرهنگیان را یکی از اقداماتی خواند که طی چند ماه گذشته صورت گرفته است.

بطحائی در این باره تصریح می‌کند: سنجش صلاحیت با مدل‌های مختلفی همچون مصاحبه، مشاهده، بازدیدهای بالینی و میدانی و … حتی مخلوطی از این مدل‌ها می‌تواند اجرا و مبنای سنجش باشد.

وی ادامه می‌دهد: لذا نظام سنجش صلاحیتها باید مستقر، شایستگی‌های افراد اندازه گیری و با ارتقای آن، نظام پرداختی نیز شکل بگیرد. این در حالیست که دولت در بودجه ۹۶ و همچنین برنامه ششم توسعه، ظرفیت‌های خوبی برای تامین منابع این کار پیش بینی کرده است. بدین ترتیب می‌توان منابع لازم برای اجرای سنجش صلاحیت و ارتقای معیشت فرهنگیان را به تدریج تامین و به دنبال آن نظام پرداختی را ارتقاء و بهبود داد.

بطحائی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را مستلزم پیشبرد اجرای سنجش صلاحیت‌ها عنوان کرده و می‌افزاید: هر چقدر این سنجش‌ها پیشرفت یابد، منبع اعتباری بالاتری نیاز خواهد بود؛ اما بر اساس پیش بینی‌های بودجه ۹۶ و قانون برنامه ششم مشکلی از حیث تامین منابع نخواهیم داشت.

 

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای ضروری علامت زده شده اند *

*

قبل
بعد