ارزیابی عملکرد امور شهری تهران

به گزارش رمز پرس آقای دکتر انوری پیرامون اهم برنامه های اولویت دار شورای شهر تهران در سال ۹۶ اظهار داشت توسعه حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت آلودگی هوا
به طور کلی تمامی برنامه های نیمه کاره باقیمانده از شورای شهر در سال جدید به آن پرداخته شود.
شورای شهر جدید بایستی به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و تحقق برنامه پنج ساله دوم در اولویت برنامه های شورای اسلامی شهر تهران باشد و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی به خصوص خطوط مترو از اولویت برنامه های شورای شهر قرار گیرد که خطوط نیمه کاره مترو به سرانجام رسد.
وی بیان کرد نکته مهمی که بایستی در شورای شهر به آن پرداخته شود و در برنامه های شورا قرار گیرد،مقوله آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی است.مقوله آلودگی هوای شهر تهران همواره معضلی بوده است که از دغدغه های شهروندان تهرانی و همچنین مقام معظم رهبری و دولت مردان است.

استاد دانشگاه مهمترین عوامل در تحقق اهداف و رسالت شورای شهر اینگونه بیان داشت :
۱- برنامه ریزی های راهبردی و کلان شهری برای دست یابی به شهر اسلامی
۲- انتخاب شهردار
۳- پشتیبانی از شهرداری در اجرای برنامه ها
۴- کنترل و نظارت بر اجرای برنامه های مصوب و هدایت شهرداری در راستای برنامه های مصوب
۵- ارزیابی و ارزشیابی عملکردها و برنامه ها و رفع اشکالات احتمالی در برنامه های بعدی شهرداری
و به طور خلاصه شورای های شهر نقش تقیینی و نظارتی دارند، و شهرداری ها نقش اجرای برنامه ها.
لذا با توجّه به انتظاراتی که از شورای شهر می رود؛ علاوه بر شاخص های عمومی و قانونی عضویت در شورای شهر، ویژگی¬های یک عضو شایسته ی شورای شهر را در چند دسته تقسیم می شود؛ که متناسب با هر کدام مواردی را در ادامه ملاحظه می¬نمایید.
وی آسیب های شهر تهران را جدی خواند و اظهار کرد :
مواجهه با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از مسائل مبتلا به کشور به ویژه کلانشهر تهران، نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد اجماع همگانی در حوزه عمل است. مأموریتی که جز با پشتوانه داده‌ها و اطلاعات دقیق وضعیت موجود آسیب‌های اجتماعی در این شهر به اهداف ملموسی دست نخواهد یافت. دکتر انوری وضعیت آسیب های اجتماعی شهر تهران را نگران کننده خواند و افزود: پژوهش‌های صورت گرفته سالیان اخیر درخصوص وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران و در بخش متکدیانی که در مراکز شهرداری خدمات گرفته‌اند نشان می‌دهد که حدود نیمی از آنها مسئول تامین معاش خانواده بوده و بیش از نیمی از آنها بجز تکدی به کار دیگری (هر چند غیر دائم) نیز مشغولند که اغلب شامل کارگری و دستفروشی است.
این استاد دانشگاه چند راهکارذ برای مقابله با آسیب های اجتماعی ارائه نمود و خاطرنشان ساخت :
مهمترین برنامه‌های آتی نظام مدیریت شهری پایتخت در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، تعیین روشمند ساختار اقتصادی اعتیاد، استخراج ساختار اجتماعی-اقتصادی آسیب در سطح تحلیل خانواده، تحلیل ساختاری و سنخ‌شناسی متکدیان در جهت مهار شبکه‌های حرفه‌ای تکدی‌گری، افزایش ضمانت اجرایی قانون آموزش اجباری، شبکه‌کردن سازمان‌های غیردولتی فعال، شناخت جامع زنجیرۀ عملیاتی کنترل و کاهش آسیب و آسیب‌شناسی آن ،شناسایی خانواده‌های با وضعیت سرحدی و به‌کارگیری ظرفیت‌های فضایی و انسانی برای جلوگیری از ورود به آسیب، اقداماتی که بی‌شک نیازمند ایجاد فضای همکاری و مشارکت فعالانه میان مدیریت شهری پایتخت و دولت است.
وی لزوم سیاستگذاری مبتنی بر پژوهش¬های شهری را خواستار شد و گفت :
آنچه در این میان اهمیت ویژه می‌یابد لزوم توجه جدی شورای اسلامی آتی شهر تهران به سیاستگذاری مبتنی بر پژوهش‌ها و اطلاعات میدانی روزآمد شده در خصوص وضعیت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران و استفاده موثر از تمامی ظرفیت‌های این شورا برای میانجی‌گری فعال با دولت(که عملاٌ بسیاری از ابزارهای کلیدی تأثیرگذاری در موضوع را در دست دارد) در مواجهه با این آسیب‌ها است. مأموریتی که با توجه به روند رو به رشد نرخ آسیب‌های اجتماعی موجود، نادیده انگاشتن آن آینده ما و فرزندانمان را در این شهر با تهدیدهای جدی مواجه خواهد نمود.

پژوهشگر امور شهری به انتظارات و توقعات شهروندان از شورای شهر پرداخت و یادآور شد :
برداشت ما از وظایف شهردار چیست و قد و قواره شهر ما چگونه شهرداری را می‌طلبد که ضمن انجام وظایف معمولی و سنتی که معمولا در قالب خیابان‌کشی، ترمیم آسفالت خیابان‌ها و نظافت کوچه و معابر شهر انجام می‌گیرد، به انتظارات فراتر از این هم پاسخ بدهد و در عمل ثابت کند که در قالب یک مدیر شهر به تعامل گسترده و سازنده با شهروندان نیز معتقد بوده و حتی‌الامکان در برآوردن خواسته‌ها کوشش می‌کند.
چه بسا درک ما از وظایف شهردار ناقص است و مستلزم اطلاعات تازه‌ای است که باید تکمیل شود. چه بسا قابل نقد است و انتظارات ما خارج از امکاناتی است که در اختیار شهردار است و یا خارج از حدود اختیارات شورای شهر است که در اختیار شهردار قرار می‌گیرد.
این مدیر اجرایی با سابقه درخصوص کمبود بودجه شهرداری اینگونه بیان نمود :
شهرداری باید با عنایت به محدودیت درآمدی و نیازهای نامحدود شهری برنامه های جاری و عمرانی خود را در قالب بودجه های بلندمدت ، میان مدت و کوتاه مدت به طریقی تهیه و تنظیم و پی ریزی نماید که به لحاظ توان اولویتهای خاص در برنامه های عمومی حداکثر استفاده را از این منابع محدود برای کسب نیازهای نامحدود، نصیب فرد سازد و این فلسفه وجودی اولین پیام «بودجه» است.
وی خاطر نشان کرد؛ اهمیت برنامه ریزی و بودجه به عنوان یک دانش، امروز بر کسی پوشیده نیست و برای ایجاد و استقرار یک نظام مالی و فراهم آوردن یک سیستم برنامه ریزی که بر اساس آن بتوان به هدفهای از پیش تعیین شده رسید به کارشناسان مطلع و ورزیده با تخصص های خاص در زمینه حسابداری، حسابرسی و بودجه شهرداری نیاز است. احساس چنین نیازی معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری را بر آن می دارد تا برای دست اندرکاران بودجه و بودجه نویسی در شهرداری آموزش های لازم درخصوص مفاهیم و فرآیند تدوین و اجرای و کنترل بودجه داده شود. لذا نمی توان برنامه ها را متوقف کرد با توجه به اینکه شهروندان دارای پتانسیل های بسیار بالایی هستند، ضرورت ایجاد یک بودجه پایدار و جبران کمبودها و استفاده درست و با برنامه ریزی خوب از منابع و مصارف و توسعه درآمد پایدار می باشد.

این دکترای شهرسازی، آینده شهر تهران را اینگونه بیان نمود :
با توجه به شرایط کاملا ناپایداری اجتماعی و فرهنگی شهر تهران تا جایی که فرهنگ سوداگری در روابط شهروندان نیز رخنه کرده است. با این روند پیش رو و آمارهای افزایش مخاطرات اجتماعی، شهر تهران تهدید می کند.
دکتر انوری اظهار کرد : نیروهای حاکم بر فرایند شکل دهی به فضای شهری خصوصا نیروی «بازار» بحرانهای شدید اجتماعی را در شهر در پی خواهد داشت. از جمله ناشناختگی و غریبگی که زیمل بدان اشاره داشته، در شهر اتفاق می افتد. از خود بیگانگی انسان شهری فقط به معنای یک مفهوم و حالت روشنفکرانه نیست. بلکه در کنار این غریبگی، خشونت و جرائم شهری و نهایتا ناامنی شکل خواهد گرفت. انسان به صورت فطری نسبت به محیط خود نمی تواند بی تفاوت باشد. چون انسان یک حیوان معناساز است و هر کجا که برای او معنا نداشته باشد در آن دچار اضطراب شده و از حضور در آن فضا احساس ناامنی می کند. به همین دلیل سعی می کند در جهت حفظ امنیت خود به گونه ای در مقابل محیط پیرامونی از خود واکنش نشان دهد. بنابراین اگر فکری برای بحرانهای اجتماعی و فرهنگی شهر تهران نشود، در آینده ای نه چندان دور به نظر می رسد که این شهر با فرسایش مستمر فضاهای عمومی روبرو شده و نهایتا تهران به شهر ناامنی و اضطراب تبدیل شود که در آن شاهد جرایم و خشونت های شهری و فاصلۀ گروه های مختلف اجتماعی با یکدیگر خواهیم بود.»
«بایستی اعتراف نمود که ما در شهری زندگی می کنیم که حداقل اطمینان به همسایۀ خودمان را نیز نداریم و زندگی زندگی دوگانۀمان را از او نیز پنهان می کنیم.» به بیانی، به دلیل فقدان معنا و مفهوم دیرینه «محله و همسایگی»، سطح روابط شهروندان در شهر به یک وضعیت آنومیک رسیده و این نکته ای است که بایستی مدیران شهری در حوزه های مختلف اجتماعی بدان بپردازند. بایستی تغییرات در نظام برنامه ریزی شهری به گونه ای حاصل شود که شهروندان حداقلی از یک امنیت اجتماعی در یک سطح محدودی از شهر تجربه نمایند و در سایه آن قادر به ادامه زندگی روزمره خود باشند.

دکتر نعمت الله انوری درخصوص مشکلات ترافیک شهروندان و راه حل آن، عنوان نمود :
در حال حاضر مشكل ترافيك شهرتهران هم به عنوان يك مشكل اساسي در روند مديريت شهري، هم به عنوان يك مشكل محيط زيستي، از نظر بسياري از شهروندان اولويت شماره يك معضلات شهري به شمار مي‌رود. براي رفع هر مشكلي نيازمند بررسي و شناخت آن، برنامه ريزي و ارايه راه حل هاي بهينه هستيم. به يقين در طول چند سال اخير بررسي هاي مختلفي از نظر فني در زمينه ترافيك شهرتهران انجام شده و با شناسايي فرصت ها و تهديد هاي موجود راه حلهايي نيز براي رفع اين معضل ارايه گرديده است اما مشكل همچنان به قوت خود باقي مانده است. در اين ميان صرف نظر از مسايل فني و مهندسي ترافيك يك نكته محرز و مسلم وجود دارد و آن اينكه دست كم بخشي از مشكل ترافيك تهران مشكل فرهنگي است و ريشه در نوع نگرش شهروندان به موضوع حمل و نقل شهري، استفاده از وسايل نقليه موتوري ومواردي از اين قبيل دارد. بنابراين اگر باور داشته باشيم كه مشكل ترافيك نوعي معضل فرهنگي است براي رفع آن نيازمند آموزش و فرهنگ سازي هستيم و از اين رو بايد برنامه داشته باشيم و براي برنامه ريزي بايد مخاطبين اولويت دار را شناسايي كنيم چرا كه آموزش تنها در صورتي كه پيام هاي مبتني بر نياز كاربردي مخاطبين به شيوه صحيح به گوش آنها رسانده شود مؤثر بوده و مي‌تواند به تغيير مثبت در فرايند رفتاري آنان منجر گردد. بديهي است بخشي از اطلاعات كه بايد به صورت پيام آموزشي به شهروندان منتقل گردد بر پايه تجارب موجود در دسترس است كه مخاطب اينگونه پيامها عموم جامعه مي‌باشد اما بخش ديگري كه مخاطب آن خاص است نياز به تحقيق و بررسي براي نيازسنجي آموزشي مخاطبان دارد. در این راستان به نظر می رسد ایجاد معاونت آموزش مستقل در حوزه ترافیک ضروری است.
وی خاطرنشان کرد : معاونت آموزش با تعريف اهداف و راهكارهاي مناسب آموزشي با توجه به مخاطبان اولويت بندي شده آموزش ترافيك زمينه لازم را براي اجراي هدفمند و منسجم اقدامات و فعاليت هاي آموزشي و فرهنگي در اين زمينه در سطح شهرتهران فراهم می نمايد.
آقای نعمت الله انوری پیرامون وضعیت حمل و نقل شهری شهر تهران اظهار داشت :
مشکل ترددو حمل و نقل در شهرهای بزرگ و به ويژه در کلان شهر تهران مسأله ای است که نوع زندگی تمام اقشار جامعه اعم از مدیر، کارمند، کاسب و دانشجو و محصل و … را تحت الشعاع قرار داده است. موضوع حمل و نقل و ترافیک که امروزه به عنوان یک پدیده سیاسی ـ اجتماعی نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی ـ اجتماعی یک جامعه ایفا می نماید، اساس زندگی نوین شهری و نیازهای جابایی انسان را شکل می دهد. انسان متمدن امروزی باید بداند در روند تکامل شهرها، توسعه سیستم حمل و نقل به کجا می رود و چنانچه در بکارگیری و استفاده از اصول شهرسازی و ترافیک کمی غفلت کند، ناگزیر وضعیت نسل کنونی و آینده را با خطرات بسیاری مواجه می سازد.
وی اشاره کرد شهرهای بزرگ به ويژه کلان شهر تهران از جمله مکان هایی است که به واسطه رشد جمعیت و حمل و نقل درون شهری دارای پتانسیل آلودگی هوای بالاست. از طرفی شرایط اقلیمی و توپوگرافی تهران نیز موجبات انباشته شدن آلاینده ها را امکان پذیر نموده است.

ارسال دیدگاه جدید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند
درحال ارسال...